Ajánlatkérés Hívás

+36-70/359-3559

Ajánlatkérés Hívás

Színnel él az ember – ésszel meg használja

Amióta online nyomdai szolgáltatást végzünk, számtalan nyomdai termék került ki a kezünk, gépeink alól. Mivel az ügyfél kívánsága szent (néha érthetetlen, de mindenképpen sérthetetlen), ha nem kivitelezhetetlen, a BZ Press Nyomda a kívánalmak szerint oldja meg feladatait. Akkor is, ha az (szerintünk) rettentően félresikerült produktum. Az anyagminőség az első, ezt a nyomda maradéktalanul teljesíti.

Nem érezzük küldetésünknek, hogy irányt mutatva, de kéretlenül beleszóljunk a színösszeállításba, grafikába, tipográfiába, a nyomtatandó anyag bármiféle dizájnjába, kinézetébe. Sem a nagyformátumú óriásplakát nyomtatás, sem a kisebb kültéri molinó nyomtatás, de a reklámállványok készítése terén, és a szórólap nyomtatás okán sem kotyogunk bele a kliens nyomtatási dolgába. Kivéve, ha kéri. De vannak olyan alapinformációk, melyekkel nem árt tisztában lennie az ügyfeleinknek. Ilyen a nyomdai színek világa.

Nem titok, a színeknek nagy szerepe van a webes, online, és az offline, azaz nyomtatott anyagok megszületésében is. Legyen kültéri nagyformátumú nyomdai termék, szórólap, molinó, reklámállvány, roll-up, megállítótábla, termékcímke, a szín az egyik legfontosabb jellemző, akkor is, ha „csak” szürke a felület. Sőt! A nyomdának az sem mindegy, „milyen” szürke az a szürke.

Színre-színt? Valahogy úgy. Vagy sem…

Próbálom egyszerűen – kezdjük az alapoknál.
A színt lehet hétköznapi és lehet tudományos értelemben taglalni. Mi csak annyiban szeretnénk a színtanba belefolyni, amennyi ahhoz kell, hogy megértsük, a monitoron látható színskála és a nyomdai színskála meghatározása merőben különbözik. Ezért fontos, hogy a grafikus, aki elkészíti a nyomdai anyagot, egyeztessen a nyomdai termék elkészítése előtt a színeket illetően nem csak velünk, hanem veled is.

Mi is a szín?

A tárgyakra eső, onnan visszatükröződő, és a szemünkbe jutó, látható tartományba (380-760 nm) eső fények összessége. Minden színnek más a hullámhossza, ezt az agyunk a látott tárgyak tulajdonságaként, azaz színként értelmezi.

A három leggyakrabban használt színezési modell a HSB (árnyalat, telítettség, fényerő), az RGB, és a CMYK.

Az RGB (red – vörös, green – zöld, blue – kék) színezési modellel a számunkra észlelhető színtartomány zöme leképezhető. Ezt a színkeverési módszert a monitoroknál, televízióknál használják. Itt nem a visszavert fényt, hanem az egymásra „pakolt” színeket átvilágítva látjuk adott színt.

A CMYK (cyan – cián, magenta – bíbor, yellow – sárga, key – fekete) színezési modell az RGB modelljével szemben nem a kibocsátott, hanem az elnyelt, illetve a visszavert fény jellegzetességein alapul. Ezek a színek a nyomdatechnológia alapszínei. 
Ezt a modellt használják a négy alapszínnel dolgozó nyomdák. A különböző színeket az alapszínek különböző arányú keverésével hozzák létre.

A nyomda használhat direkt színeket is. Ezek olyan színek, melyek a négyszín technológiával nem érhetőek el (arany, ezüst…). Mivel a digitális nyomda a direktszíneket is csak CMYK színtérben tudja meghatározni, a pontos egyezést csak úgy lehet megoldani, ha egyedi festék kerül a nyomdagépbe.

Digitálisan nyomott ívek jelölései

Fontos alapinformáció a nyomda számára, hogy a nyomtatvány (szórólap, névjegykártya, prospektus) hány oldalas nyomtatást kap.

- 1+0 egyoldalas, egy szín nyomott, általában fekete

- 1+1 kétoldalas, mindkét oldalon egy színnel nyomott, általában fekete

- 2+0 egyoldalas, két színnyomású

- 2+2 kétoldalas, mindkét oldalon két színnyomású

- 4+0 egyoldalas, színes

- 4+1 kétoldalas egyik oldalon színes, másikon egy szín nyomott, általában fekete

- 4+4 kétoldalas, színes
nyomdai termék.

Beszéljünk feketén-fehéren, azaz legyen szürke!

A szürke egyáltalán nem unalmas szín! Mert mi is a szürke „általában”? A fekete és fehér összekeverésével megalkotott szín – ha direktszínről beszélünk. De a nyomda számára a cián, a magenta, a sárga és a fekete különböző arányú, százalékú keverésével összeállított színkavalkád. Bizony! A szürkének nem csak 50 árnyalata létezik.

Figyelem! A fekete-fehér plakát, szórólap, névjegykártya is lehet kifogástalanul működő reklámeszköz!